Julkalendern den 22 december 2007

av Lotten Bergman den 22 december 2007

Gårdagens vinnare blev Bengt och Hans Persson, vilket ju passade bra eftersom det har kryllat av missnöjda genuspoliser i närheten av plommonstopet. (Ser ni, när jag skriver det så där, ser det ut som om Bengt och Hans är ett strävsamt gammalt par som heter Persson bägge två? Så tokigt.)

Julkalenderns programförklaring finns för nybörjare som har försovit sig här i första luckan. Den tjugoandra är den näst näst sista. Vad ska vi månne sedan göra hela dagarna?

—–

De grå kroppkakorna på Bondegatan 36 förvandlades förmodligen av kärleken till vita kalkonbröst. Vi åt svensk husmanskost, det enda de hade i matvaruaffären om hörnan. Det blev strömmingsflundror, rårakor med lingonsylt, sillbullar med korintsås, isterband, blodpudding och ärtsoppa med fläsk – utan att blinka svalde vi allt.

Vi hade mycket annat än mat att tänka på.
      Pär skulle fara till Pablo i Chile och jag ville under tiden ägna mig åt att förgylla toaletten i korridoren. Jag skulle vilja ha svart kakel med violfärgade väggar som jag hade sett i filmstjärnereportagen, men jag var helt enkelt tvungen att bara blunda för att den fanns.
      Den hade inte fönster, färgen på väggarna flagade och gamla stelnade spottloskor satt fast överallt. Den andades så mycket leda, äckel och hopplöshet, att jag försökte hålla mig till pottan i lägenheten, men det gick ju inte alltid och Pär och jag återkom alltid från våra toalettbesök med en djup känsla av förstämning. Alla har de lättat sig där precis som jag: Höök, Hedlund, Donner, Thulin och Lagercrantz.

——
Nu vill jag ha en tidsmaskin igen – en sådan toa full med gäster vill jag se. Vilket får mig att tänka på ”fullt med folk i pottan” – kan ni den historien? Fast det hör ju egentligen inte hit.

{ 91 kommentarer… läs dem här under eller lägg till en }

Agneta 22 december 2007 kl 03:46

Först på plan börjar jag med en litet travesterad Rydbergsvers:
(Han är genomgående utbytt mot vi)

Vi längtar, längtar och anar
vi vandrar, söker och spanar
alltjämt och överallt,
och vad vi efterfiker
det skymtar, lockar och viker
i skiftande gestalt.

I dagens lucka tror jag mig skymta en journalist, men vem? Kanske var det en som satte sin penna på bolag? Eller är det någon senare figur? Nä, jag får vandra till sängs nu och möjligen hinna söka och spana under morgondagen.

Pysseliten 22 december 2007 kl 07:08

Jag tror bästa ledtråden finns i sista meningen!
De senase böcker som jag läst på jag-form är skrivna av Elsie Johansson och Maryan Keyes, så jag o-gissar på….
Cecilia Hagen, bara för att jag är igenkorkad med snor i huvet och verkligen inte gillar hennes stil.

Pysseliten 22 december 2007 kl 07:13

Obs! Jag tar tillbaka det där om att sista meningen skulle bästa ledtråden!! Visst en hjälp, men bara för att utesluta eventuella felgissningar!
Cecilia Hagen är inte utesluten.

Agneta 22 december 2007 kl 07:24

Sovit några timmar och vaknade med ett namn på mina läppar. Måste skriva lite därom, innan jag återgår till sovandet. Vägen gick över Neruda till denna svenska skribent. Det han ingen liten man och ibland något av en narr, som sysslade med såväl skenbart enkelt som sonetter. Ändå … Nä, nu måste jag sova lite till.

Men Thulin har jag svårt att få in i sammanhanget. Mitt sammanhang.

Agneta 22 december 2007 kl 07:27

RÄTTELSE

Står: Det han ingen liten man
Skall vara: Det var inte någon liten man

den blyga 22 december 2007 kl 07:44

Det verkar ha med Svenska Akademin att göra – Pär = Westerberg.

Adressen fick mig att tänka på Henrik T – så där passar Donner in, men det är troligen någon kulturminglare från 70-talet – kanske Lars Gyllensten – han skrev ju Minnen 2000.
Nu ser jag att Per W stavar med E, så det är väl Rådström då…
Nu åker vi till Louisiana.
Spännande vid återkomsten att se vad Ni klurat ut!

marie 22 december 2007 kl 08:00

Jag gissar Harry Schein idag.

jen 22 december 2007 kl 08:27

Klas Östergren.

Bara för att jag associerar till livet i lägenheten på Hornsgatan i hans ”Gentlemen”.

aequinoxia 22 december 2007 kl 09:08

Det här är min sångbok från LTH. ”På allt har jag kissat och lustfyllt blött ner.”

Hans Persson 22 december 2007 kl 09:21

Ja! Nu vore det kul om jag kunde lyckas gissa rätt någon dag också…

Jag återkommer med en gissning på dagens lucka efter att ha hunnit duscha och vakna.

bengt 22 december 2007 kl 09:23

Vi kanske är ett par efter som jag också precis vaknat.

Pysselitens... 22 december 2007 kl 09:27

Jag har ingen gissning, inte ens någon Tomas. Hur gör man då?

crrly 22 december 2007 kl 09:32

Hm, ja, Pär Rådsröm, ja… Kan det i så fall vara Sun Axelsson?

crrly 22 december 2007 kl 09:33

Rådström menade jag.

leopardia 22 december 2007 kl 09:56

jag tror att pär är fabian som stavar pär med ä. men vem jag är får jag inte riktigt till… fast det känns för nytt, texten alltså så jag vet inte riktigt…

aku 22 december 2007 kl 10:13

Efter första stycket tänker jag Jan Mårtensson som skrivit typ 1000 deckare och alltid har med mat. Men sen kommer andra stycket och då blir jag förvirrad igen, som vanligt. Får se om städning kan samla tankarna. Återkommer.

Hans Persson 22 december 2007 kl 10:17

Det här känns mer som memoarer än en roman, och då är mitt urvalsmaterial lite dåligt.

pysseliten: Jag tror inte alls på Cecilia Hagen. Den här texten är alldeles för välskriven för det; inte ett grammatikfel på flera stycken.

För att förvirra fienden drar jag till med Jan Myrdal.

Bim 22 december 2007 kl 10:18

Detta känns bekant, men ändå – obekant… ;)
Ja, eftersom Lotten satt i radion igår… Drar till med något helknas, hihihi… Radiopratare? Sommarpratare? Men, då trillar man väl tid på Cecilia Hagen som någon föreslog… Hon har väl sommarpratat???
Äh… återkommer från skamvrån…
Må så gott… värmländskan Bim, som inte vet vad man ska döpa sig till för att lura hatten… :p

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

(undrar vad WV försöker säga mig… zqgyba… tror inte jag vill veta kanske :) )

Malinka 22 december 2007 kl 10:20

Ernst Brunner. Bondegatan ligger ju ganska nära Kocksgatan.

Med det sagt återgår jag till julstädningen.

Eva-L 22 december 2007 kl 10:46

Jag tänkte på Birgitta Stenberg, men nu känns det helt fel.

tbfkaem 22 december 2007 kl 10:51

Fast jag undrar om inte hänvisningarna till Bondegatan och svensk husmanskost skall vara i ett annat land, typ Frankrike eller Italien.

Om det inte ä det så gissar jag på Klas östergren, nu när jag inte kan gissa på Björn Ranelid längre. Eller så är det Doris Lessing

Dieva 22 december 2007 kl 11:31

Söderförfattare, om inte Lotten avsiktligt förvillar oss. Gissningsvis en kvinnlig hälft till Pär (som kan heta något annat) men inte nödvändigtvis.

80- eller 90-tal?

Charlott - the Goblin girl 22 december 2007 kl 11:35

Enkelt! Lars Forssell! Eller är det bara jag som tänker på ”Dina bröst är som svalor som häckar” när jag läser om vita kalkonbröst?!

Charlott – the goblin girl

vajlan 22 december 2007 kl 11:38

Jag har gissat på Per Wästberg tidigare, men why change an (un)winning concept? I början lät det som sånt jag läst i Luftburen, Vattenslottet och så vidare. Fast den som talar i din text låter som en kvinna, för det där med att förgylla dasset för att det är så hos filmstjärnorna (daterat uttryck där dessutom), det känns inte manligt.. (nu får väl genuspoliserna spunk. Häromdagen träffade jag nån som inte visste vad spunk var. Otroligt.) Hmmff var ordet.

Charlott - the Goblin girl 22 december 2007 kl 11:48

Spunk är ett roligt ord. Har man läst Pippi vet man vad det är… typ iaf. På brittsk slang är det en viss kroppsvätska (kolla Wikipedia) och i Danmark en tablettask med lakritssmak eller vingummin. När min internationella arbetsgrupp träffades i Köpenhamn förra året hade vi andra väldigt roligt åt att den tyske medlemmen tyckte att det var väldigt gott med spunk…

Charlott – the goblin girl

Dieva 22 december 2007 kl 11:52

”filmstjärnor” — det talar för pre-80-tal snarare än senare.

wv: nurod (är det månne en omskrivning för Neruda?)

vajlan 22 december 2007 kl 12:04

fortsätter diskussionen med de trevliga damerna som tog upp min tråd.

spunk- ja, alltså unidentified flying or non-flying object- grej, pryl, whatever, inte sädesvätska (även om den kan flyga och oflyga haha).

filmstjärnor och hela inledningen känns… 60-tal, fast pre-maj 68. det kunde vara femtiotal just med filmstjärnorn, men jag ser dufflar, för korta cigarettbyxor, eyeliner och måsvingekragar framför mig, inte Gänget och jag-vibb.

och wv är hltml- nästan som html- ska jag googla lite mer månne?

Pysseliten 22 december 2007 kl 12:24

Jaha, enligt min lista kan det vara Martin Timell, som svamlar om reserepotage och modernisering av muggen i en salig röra.
Om han är totalt ointresserad av vad han äter är jag helt säker på att det är han!

Hans Persson: Jag o-gissade ju på Hagen :) Håller fö med dig, otroligt jobbigt att läsa!

bim: Jag tror dagens bloggare är en pratkvarn.

Anonymous 22 december 2007 kl 12:28

nu gissar jag på kerstin thorvall bara för att jag fick för mig det. fick lite sånna där nödvändigheten i att dansa-vibbar, fast jag minns knappt boken alls, så egentligen har jag ingen motivering till detta gissande, men jag issar en då…

leopardia 22 december 2007 kl 12:30

så att jag inte får två lappar i plommonstopet, jag var nyss anonym, nästan.

Översättarhelena 22 december 2007 kl 12:33

Är dagens hemlisbloggare möjligen född i Danmark, kanske?

aequinoxia 22 december 2007 kl 12:47

”Utan att blinka svalde vi allt.” Det har kanske inte med mat att göra, utan med okritiskhet, naivitet, och en ovilja att ifrågasätta. En oskuldsfull tid, med andra ord. Sen kommer uppvaknandet, när man inser att livet inte alltid blir som man vill, men man lyckas fortfarande blunda för det. Sen kommer acceptansen, när man inser att man får leva med det man har fått, men lär sig att se det positiva i det hela. En bildningsroman, alltså, och såna finns det många av. (Här hade jag kunnat använda en finare, tysk term, och försöka briljera med några författare, som till exempel Goethe och Hesse, men jag struntar i det och överlämnar det åt någon annan som är mer kvalificerad. Den Blyga?)

Godiva 22 december 2007 kl 13:34

Björn Afzelius?

Eller Lundell som jag brukar gissa på!

Fast, de skulle nog inte fundera på badrumsrenovering.

Jonas Gardell kanske? ; -)

Lotten 22 december 2007 kl 13:44

Jag vill inte störa resonemanget med ledtrådar, så jag bara oledtrådar nu.

Så bra att så många får kalenderavbrott i städningen!

Idag testade jag en ny grej: alla i huset tar bara upp sina egna saker eller det som man själv har dragit fram. Allt lägger man i en hög på sin säng. Den som har plockat flest saker (och alltså är slarvigast egentligen) vinner en marsipangris.

Tävlingen kan förstås bara genomföras en enda gång i livet.

Pysselitens... 22 december 2007 kl 13:48

Jag har fått tips från Pysseliten om vad personerna i texten har gemensamt och sväljer tipset med hull och hår. Och därför gissar jag på Tomas Bolme.

Dieva 22 december 2007 kl 13:51

Nu har denna genuspolis fått spunk — men inte över vajlans inlägg.

Under mina irrfärder i cyberrymden började jag undersöka Alice Lyttkens (jag vet — off target!).

Alltså, varför har Yngve Lyttkens begåvats med en artikel i NE men inte Alice Lyttkens (som har skrivit betydligt fler böcker)?

Lotten: Låter som ett utmärkt sätt att få familjen att plocka upp efter sig. Min familj har istället flytt fältet och tycker detta är en utmärkt dag att handla julklappar på.

Dieva 22 december 2007 kl 14:01

Tar tillbaks föregående inlägg om Alice Lyttkens. Av någon anledning gömde den avancerade sökningen konsekvent en artikel. Det råkade bli den om Alice.

Lotten 22 december 2007 kl 14:04

Nu kommer jag till NE:s försvar, Dieva — Alice har en tre gånger så lång artikel som Yngve. Och bild!

(På NE hade vi bara en viss pottprocent med bilder till vårt förfogande. Om man ville ha en bild var man tvungen att motivera det med skarpa veck i pannan och sedan räkna ut om man hade råd med det med tanke på bokstäver som komma skulle. Kolla på hundarna i första delen av verket, så kommer ni att se att det blir allt färre bilder ju närmare ö man kommer …)

Lotten 22 december 2007 kl 14:05

Och oj, nu hann jag svara i alla fall, Dieva!

Dieva 22 december 2007 kl 14:16

Jag ska kika i min upplaga i halvfranska band …

Dieva 22 december 2007 kl 14:18

Jag som bara skulle hämta fönsterputsen på övre våningen före lunch …

Bim 22 december 2007 kl 14:27

Jonas Gardell? Ja, han är ju en pratkvarn dock… men tror nog mer på att Mark skulle ha tankar åt badrumsrenovering – och då tom i härlig hollywoodanda ;)
Hm, tänkte även på… (det blev tomt där – tappade ordet/orden, öhhh…)Där kom den – inte… Carl-Jan, med all mat och snacksalig… dock väldigt långsökt… vet ;)
Posh? som vill göra om hemma medan David åker iväg på något och det kommer att stå i alla tidningar att han har lämnat henne… Dock blir då maten mer… amerikansk – numera – och de verkar käka mycket skrot… Nä, det går inte…
Lotten har ju iof visat fram sina toaletter vid flera tillfällen, sina och andras :p Hotellbadrum kanske man mer bör kalla det…
Tänkte även till på Tornet… Rummet som vissa får lov att sitta i… vilka som nu varit där – har jag noll koll på just nu, hm… Några namn där pekar också mot snacksaliga politiker – minst sagt… Eller som man ska vända på det och var de inte politiker som snackade de gärna om politiker… Nä…
Väntar fortfarande på att Tage Danielsson ska dyka upp – glömt honom iår? Ingmar Bergman lär vi kanske också få vänta på…
Äh, åter mot skamvrån – dvs ta hand om lite tvätt jag försöker få undan inför jul… varför tvättar ingen annan än jag – känns så :p
Må så gott… värmländskan Bim som lyssnar på Winter under tiden – blir inte mer vinter för det trots lite snö idag – LITE…

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

Cecilia N 22 december 2007 kl 14:33

Efter en hel del googlande är min gissning Sun Axelsson.

Wv: rxgudar
Vad ger ni mig för den?

Wow! Jag lyckades spara wv-bilden också! Vill du ha, Lotten?

Lotten 22 december 2007 kl 14:49

Ja! Vill ha! Vill ha!

Mejla info@lotten.se

(Måste snart komma på ett vettigt användningsområde för dem.)

Lena 22 december 2007 kl 14:54

Måste vara nån Stockholmsförfattare,va?
Kan det vara Per-Anders Fogelström? Fast ett sådant överflöd av mat har väl aldrig förekommit i hans böcker..

petra 22 december 2007 kl 14:58

mobilkommenterar, men vet i vanlig ordning inte vem som bloggar. jag ogissar så länge.

B. Fundberg 22 december 2007 kl 15:02

Jag har inte gissat på Moberg ännu. Utdraget passar inte alls,men jag slår till ändå.

Man måste våga för att vinna (det där kan du trycka på nästa t-shirt…)

crrly 22 december 2007 kl 15:28

Googlat lite, och nu tror jag ännu mer på Sun Axelsson. Hon och Pär Rådström var fattiga som kyrkråttor, drevs av idealism och levde på … kanske inte så mycket och så vällagad (?) mat som texten antyder men ändå. (Husmanskosten i texten ger i alla fall inte mig några direkta fattigdomsassociationer även om det verkar vara meningen.)

Vidare gick de i andra författares/konstnärers fotspår och levde i 30-talets Paris, något de båda skrivit böcker om — därav namndroppningen i sista meningen.

Det som dessutom samtliga i sista meningen, tillsammans med Sun och Pär, har gemensamt är att de samtliga har ”lättat sig” som sommarvärdar i radion. Pär Rådström inte minst.

Är det månne radiostudion som har svarta och violfärgade väggar samt saknar fönster?

crrly 22 december 2007 kl 15:33

Eh. Det gick lite fort i mitt förra inlägg. Inte levde de på 30-talet i Paris, då var de knappt födda, men de levde i fotspåren på t ex Hemingway, Ezra Pound, Gertrud Stein och Picasso (något de skriver om i sina romaner Honungsvargar respektive Paris — en kärleksroman).

Oj, väldigt vad jag kommer ihåg, det var femton år sen jag specialiserade mig litegrann på detta par…

Sun levde för övrigt också i Chile och har översatt Pablo Neruda.

vajlan 22 december 2007 kl 15:37

Sun Axelsson kändes som en bra gissning, t o m utifrån det jag vibbade in.

Honungvargar> honung är mat dessutom!

wv är enavdrux- en av drux? drux låter som en märklig form av druid? Asterix är ju fransos och där har vi x igen, som i Axelsson. nu ska jag sluta svamla. har nog andats in för mycket glaslack och blivit stenad.

vajlan 22 december 2007 kl 15:39

och inlägget med Honungsvargar nämnt fanns inte där när jag skrev på mitt måste jag tillägga. och inte har jag googlat ännu, jag har verkstad idag.

wv- kuucvax!! :D (honungsvax!)

nej, nu försvann, jag måtte skrivit in fel. nu fick jag ungerskaktigt.

Dieva 22 december 2007 kl 15:49

Jan Olov Hedlund är en pseudonym som Sun Axelsson använt.

Jag kan tänka mig att ansluta till hennes falang. Har ändå inget bättre förslag.

Heléne 22 december 2007 kl 15:55

Idag hinner jag inte fundera ut vem hemligsbloggaren är, så jag tar ett utav namnen som står på hemlisbloggartröjan (åh, jag är så mallig!): Lottstone, för att jag aldrig hört talas om henom.
När jag får tid ska jag läsa mig allt som bara går att lära sig om ovan nämnda författare.

Det här är sjuuuukt allmänbildande.

crrly 22 december 2007 kl 16:18

*flinar åt Lottstone*

Vill bara förtydliga att det jag har googlat fram om Sun och Pär var sommarvärderiet samt att Sun översatte Neruda, det andra fanns nånstans långt bak i mitt dåliga minne och jag hinner inte dubbelkolla att allt stämmer…

crrly 22 december 2007 kl 16:26

Nej, har inte hört om ”fullt med folk i pottan”, berätta!

Charlott - the Goblin girl 22 december 2007 kl 16:26

Idag har jag fortsatt med mastodont-projektet ”lägga ut alla hajsaker jag har på nätet”. Svt ska göra ett ”idol-porträtt” (eller snarare freak-porträtt) efter jul så det kan ju vara kul att visa upp samlingen online.

Kolla om ni har lust – det kommer mer under ledigheten.

Charlott – the goblin girl

crrly 22 december 2007 kl 16:46

charlott: Jag blev så nyfiken så jag kollade in bilderna på dina hajsaker. Coola, söta, roliga!!

Min man är surfare och har en enorm hajskräck, ändå samlar han lite också. Han har bl a en söt hajhäftapparat (knallblå) och en rolig T-shirt som är ”äten” på i ena hörnet och som det står SHARK ATTACK och nåt med Shark catcher’s club på.

Dessutom, när jag tänker efter, stressslog jag in ett paket till lilla dottern nyss, som hette Ät inte upp läraren. Jag menar att boken jag slog in hette det. Den har också bitmärken i ena (f d) hörnet.

Shit, vad jag är stressad, kom jag på nu. Vi får gäster om en kvart som har rest hela dagen. De kanske är hungriga???!! Oj.

Snygga syftningar jag gör. Stackars kvart som har varit ute i julruschen.

Lotten 22 december 2007 kl 17:01

Jag ska berätta om folket i pottan om ingen annan gör det här.

*flinar också åt Lottstone*

tillerosa 22 december 2007 kl 17:08

Det första stycket måste ju vara tvärtomifierat – egentligen handlar det om svenskar som hamnar utomlands, på en utländsk adress, och räknar upp den obekanta mat som de stöter på. Men inte vet jag vem det skulle vara. Den där Sun Axelsson har jag aldrig hört talas om (jäsikens, 0 poäng i så fall) men om hon bott mycket utomlands så är det kanske hon.

Bim 22 december 2007 kl 17:35

hm, lär inte hjälpa att leta Sun Axelsson i bokhyllan inte… Jodå, det finns något där, vet… Men, hjälper ju inte i detta fallet, hm… Men, sommarpratandet där jag var inne på var i såfall inte helt fel :p Axelsson och Hedlund samma person? Hm, har man något av denne person under samma namn månne… nejnejnej, under olika namn menar jag, öhhh.
Går till skamvrån och ställer mig igen – bara tvätten ÄR hängd för denna gång… och försöka gå förbi de underbart goda salta mandlarna jag gjorde förut, mmmmmmmmmmmmmmmmm…
Må så gott… värmländskan Bim

Bims Portal!/Sjöbackas blogg

WV – npjbm – nu plockar jag Bim – är ordet för Lotten idag ;)

Agneta 22 december 2007 kl 17:44

Charlott – the goblin girl:
Mina kryptiska funderingar i morse syftade på Lars Forssell (ingen Lasse liten, diktsamlingarna Narren och Ändå, sonetter, filmstjärnor – han skrev ju om Chaplin) – men jag hade också Sun Axelsson i bakhuvudet pga av Neruda och att det möjligen rörde sig om en kvinna som målade om dasset. men annars lät texten mer pojkig.

Fick för mig att en redaktion av något slag, t.ex. för tidskriften Utsikt eller BLM eller något annat hade funnits på Bondegatan. Dock lyckades jag inte placera in Thulin i sammanhanget.

Så nu fortsätter jag att hävda Forssell, men garderar lite grand med Sun Axelsson (som är läsbar även hon).

wv kentr

Lotten, känner du någon Kent R, så kan du ju få den och ge honom.

vajlan 22 december 2007 kl 17:44

crrly> I en Telia-reklam (Felia har aldrig varit lämpligare som namn)talar de om ”en julklapp till familjen som räcker länge”. Nog för att det är fint med familjer som håller, men var det verkligen det de gjorde reklam för? Kunde inte låta bli att mejla dem om det.

christian 22 december 2007 kl 17:45

Min gissning är Weine Raam.

Dieva 22 december 2007 kl 17:48

Eller om Pär och Sun bodde på 46, Rue des Fermiers (Clichy) under sin Paris-tid.

Då fungerar tvärtom-teorin.

Malinka 22 december 2007 kl 17:58

Bara för att wv är så fin måste jag berätta att jag i julstädningen inkluderade lite gamla böcker som måste ge plats för nya. Och fick därmed anledning att kolla på författarna.

Jag har inte en enda av de hittillsa hemligbloggarna. Nej, inte skrivreglerna heller eftersom jag förlagt dem och Dolly står bland skivorna.

Däremot har jag kort minne, eftersom jag i min nonsensgissning i dag tog upp någon som redan har varit med …

Wv: bozligia – en serbisk dryck?

Lisa 22 december 2007 kl 18:04

Jag håller väl med om Sun. Men Johan gissar på Somerset Maugham för att få vara med i dragningen.

Är DRT konsumtion då?

Lotten 22 december 2007 kl 18:12

Agneta: Jag känner en Kent Nilsson (inte THE Kenta Nilsson) och en Kent Lindblom samt en Kenttä. Men tack för att du wv-tänker på mig!

Agneta 22 december 2007 kl 20:10

Nu har jag dragit Honungsvargar ut bokhyllan och visst är det Sun Axelsson som bloggar i dagens lucka. kanske dags för en omläsning. Dryga tjugo år sedan sist.

Emi 22 december 2007 kl 20:49

Jag tror jag ligger på sisådär 5 poäng hittills, och inte plockar jag fler idag heller. Det närmsta jag kommer Sun är att det tog mig 22 år att begripa ordvitsen i Sunkist (drycken alltså). Det grämer mig fortfarande. Därför gissar jag på Mer idag. Eller Festis. De begriper man sig på.

WV: legbib. Och jo, jag sparar också på dem, säg till när du har kommit på ett bra användningsområde, Lotten!

Lotten 22 december 2007 kl 21:14

Så Sunkist var en ordvits? Och dääääääär trillade poletten ner. Hade jag ingen aaaaning om!

WV-produktutveckling pågår på hjärnkontoret. (Som jag när jag var liten trodde handlade om Järnkontoret, ergo NJA, där vi bodde uppi Luleå.)

Ny hemlisbloggare och facit kommer vid midnatt, förresten.

Cellolina 22 december 2007 kl 21:34

Mycket annat att göra idag, så jag har inte hunnit hit förrän nu. Jag kom inte på Sun Axelsson själv, och jag kan ju inte gissa på någon annans gissning.

Jag gick igång på Bondegatan. Jaja, den finns säkert i Stockholm, men för sörmlänningar finns den i Vingåker och Katrineholm. Vingåkersförfattare är det inte så gott om – en gammal 1700-talare och så Göran Greider. Göran har diktat om de tre kommunisterna på Tors väg, han har försökt banta och han känner säkert en massa kända författare. Att han ALDRIG skulle skriva om heminredning behöver jag ju inte låtsas om idag, så kan jag ogissa på honom!

Cecilia N 22 december 2007 kl 21:45

Lotten berätta om din polett!
Jag har fortfarande inte fattat!

Här får ni en felstavad blomma: hviiycnt. Den kanske är sjuk?

Charlott - the Goblin girl 22 december 2007 kl 21:50

Agneta: tur att någon mer än jag hade tankar på LF.

Crrly: surfare brukar vara hajrädda. Men det är ju så att det ofta är surfare som råkar illa ut.

Charlott – the goblin girl

Tiila 22 december 2007 kl 21:51

Kroppkakor, kalkon och gyllne toaletter,
fulla med både blondiner och brunetter.
Efter vad Lotten påstår är de ganska många,
men är inte toaletter ofast ganska trånga?
Hur får alla egentligen plats?
Är det fråga om ett jättepalats?
Som vanligt är frågorna fler än svaren,
jag lämnar dem åt någon mer litterärt erfaren!
I denna hemlisblogg är jag långt från hybris
och gissar som vanligt på Lessing, Doris

Lotten 22 december 2007 kl 21:55

Cecilia N: Sunkist = sun kissed. Pär var en Sunkist. Numera är alla en Festis.

Ica 22 december 2007 kl 21:59

Jag har gissat rätt på två av 22. Det är inte bra odds. Och åter har jag ingen aning. Jag vet mer om Bondegatan än all den konstiga mat du skriver om. Och förgylla ett dass? Jag tror på Bert Karlsson.

Ataharis 22 december 2007 kl 22:19

Äntligen! Är maten tillbaka! :) Men nån gissning, ja, se det har jag inte.

Lotten 22 december 2007 kl 22:22

Nämen inte har maten varit borta, Trulsa? Eller har den det?

Husse 22 december 2007 kl 23:05

Nu är det på sin plats att gissa på Dan Höjer. Han stod ju i Bajenklacken i sin ungdom och Bondegatan ligger ju på Söder…

en av tre flickor 22 december 2007 kl 23:15

Lotten!

GOD JUL till dig och de dina :D

aequinoxia 22 december 2007 kl 23:29

Jag är en Festis. Eller hur det nu lät.

Jag vet att Crrly är en intelligent, intellektuell och beläst kvinna, så från och med nu ska jag nog sluta gissa själv, och bara säga ”what Crrly said”. Typ. Nu har jag för övrigt bara två julklappar kvar att handla.

Sanna 22 december 2007 kl 23:30

Okej, nu tror jag också på Sun istället för på Karen Blixen (som jag ju aldrig läst, så det var ju ändå en dum gissning). Jag har skrapat ihop några poäng men är ändå lite sugen på nåt som jag verkligen kan! Nåt som alla andra tycker är jättesvårt, men som jag på grund av min stora beläsenhet bara kan sådär. Det är väl inte för mycket begärt? Fy vilken abstinens den 24:e kommer att framkalla i år…

Lotten 22 december 2007 kl 23:30

Se där, Christina, med den ogissningen hamnade du i plommonstopet!

Lotten 22 december 2007 kl 23:32

Sanna: Morgondagens kan du nog.

Statistikern 22 december 2007 kl 23:41

Jag ger mig in i leken även idag, idag tror jag att det handlar om en DN-journalist som sitter och drömmer sig bort. Det har ju varit snack om Peter Bratt i flera dagar så varför inte Peter idag?

Översättarhelena 22 december 2007 kl 23:49

Maken och jag trodde alltså (alldeles oberoende av varandra) att det var Maria Wine. Artur har översatt Neruda, tror jag. Om Maria Wine kan jag för övrigt berätta att jag såg henne alldeles utanför tunnelbanestationen Mariatorget i vintras. Jag var så glad, så glad över detta (bästa kändisen dittills på det Stockholmsbesöket var Eva Dahlgren, så ni fattar ju) ända tills jag gick hem och läste lite om henne i NE och såg att hon var död.

WV tror tydligen att det är Nabokov: hpumrpi

Översättarhelena 22 december 2007 kl 23:52

Om Sun Axelsson vet jag för övrigt ingenting än det man möjligen fick veta när man läste litteraturvetenskap, och det vet jag inte heller för det har jag glömt.

WV tycker att jag är överdrivet nitisk nu: zheal

Lotten 22 december 2007 kl 23:59

Översättarhelena — jag såg Margareta Krook här i Eskilstuna så sent som i höstas.

(Annars är det ju en dröm att få syn på Martin Ljung och få utbrista ”Men ä int’ han dö?”.)

Lotten 23 december 2007 kl 00:01

Nu går jag och drar lappar ur Plommonstopet!

Huskorset 23 december 2007 kl 00:13

Nu är det över midnatt och jag undrar om gissningen gills då…
Jag förstår ju av alla initierade (bravo!) det är Sun A, som jag inte läst. Därför gissar jag istället på Cecil Bödker för det är ett så roligt namn.

vvipwm = very vip woman

Lotten 23 december 2007 kl 00:17

Sorry, Huskorset — facit ligger ute! Men spring till nästa lucka!

Lämna en kommentar

Föregående inlägg:

Nästa inlägg: