När Sverige slog Holland – For Dummies

av Lotten Bergman den 12 oktober 2011

Jajajaja, ni bryr er mer om politik och ekonomi samt kanske lite mögel.

Men ni förstår att det här med att Sverige i EM-kvalet slog Holland med 3–2 är så stort och fantastiskt dramatiskt att man om ett par år kommer att dra upp det som när Björn Borg vann Wimbledon för femte gången eller när Ingemar Stenmark föll, reste sig upp och åkte ner och vann.

(Protester mottages i kommentatorsbåset.)

Men nu tar vi det så här: hur ska alla som struntar i fotbollen stå ut imorrn på jobbet när alla vi andra inte kan sluta prata om hur underbart det var på Råsunda igår? (Se där ett tips till er som är som jag: säg ”så underbart det var på Råsunda igår” och alla kommer att tro att ni var där.) När ni har pluggat in alla mina fakta här, kan ni övergå till att läsa i t.ex. SvD och DN och faktiskt förstå vad de skriver där.

Mina fem tips till alla ointresserade som ändå vill hänga med

1.
Det är alltid helt riskfritt att hylla Olof Mellberg.

"I want you" säger han, och jag tror att det är till mig.

"I want you" säger han, och jag tror faktiskt att det är till mig.

Om man undviker att tala om hur sagolikt vacker karln är och istället citerar gårdagens tv-kommentatorer, kommer alla runt fikabordet att häpna. Säg: ‎”han slänger sig som en hockeyback käkar puck”. Om någon sedan undrar vem som kan ta över hans roll i framtiden – han är 34 år – kan man säga: ”Ptja, Mikael Lustig gör ju jobbet på kanten väldigt bra.” Uppdatering: Mikael Lustig ger 3–2-målet till en bollkalle. Solskenshistoria.

2.
Det är viktigt att veta att Anders Svensson och Kim Källström har slagits om en och samma plats på planen.

Anders Svensson. (Ni ser cykelbyxorna under shortsen? Det är modäärnt.)

Anders Svensson. (Ni ser cykelbyxorna under shortsen? Det är modäärnt.)

Nu får de spela båda två – och förutom att Kim igår satte en frispark (vilket är som en straff fast mycket längre bort och med massa försvarare uppradade en bit längre fram), så var han alldeles förträffligt vältalig som intervjuoffer och sa bl.a. ”klang- och jubelföreställning”. Enligt Anders Svensson är Kim den mest allmänbildade i laget. Enligt mig har han de starkaste lårmusklerna.

Kim Källström och hans ben.

Kim Källström och hans ben.

3.
Johan Elmander och Sebastian Larsson sprang som tokar igår – som vanligt. Enligt tv-kommentatorerna ”minst ett maratonlopp”, vilket innebär att de båda har slagit världsrekordet. (Ett maratonlopp är drygt 4,2 mil och de bästa springer denna absurt långa sträcka på två timmar. En fotbollsmatch pågår i drygt 90 minuter.)

"Vem, jag, mig?" säger Elmander. (Vilket kanske betyder att det är honom Mellberg pekar på.)

"Vem, jag, mig?" säger Elmander. (Vilket kanske betyder att det är honom Mellberg pekar på.)

Johan Elmander såg till att en holländsk grabb fick bollen på handen i straffområdet, vilket per automatik betyder straff. Då klev Sebastian Larsson fram och satte bollen i det hörn där målvakten inte var. Listigt.

"Ska bara hämta ett plåster till pekfingret" säger Sebastian Larsson här.

"Ska bara hämta ett plåster till pekfingret" säger Sebastian Larsson här.

Här saknar jag dock information:

  • Varför fick just Sebastian Larsson skjuta straffen?
  • Är han en van straffskytt?
  • Har han ovanligt starka nerver?
  • Har han mutat coach Hamrén?
  • Har han pratat med Staffan Tapper så att han vet vad han ger sig in på?

4.
Vi har sedan evigheter bara en målvakt och han är en mager långstånk som heter Andreas Isaksson.

Andreas Isaksson. (Men sickna smala fotleder!)

Andreas Isaksson. (Men sickna smala fotleder!)

(Naturligtvis finns det en andremålvakt men denne någon är helt osynlig. Den som senast gjorde väsen ifrån sig var Rami Shaaban som hade snygg skäggstubb.) En gång sköt Kim Källström en boll rakt i huvudet på Andreas Isaksson – och när Källström skjuter, då ska man inte stå i vägen. (Låren, låren.) Isaksson föll som en fura och blev tvungen att stå över ett par matcher.

5.
Det allra coolaste under gårdagsmatchen var ändå inte de tre målen, alltså

  1. Källströms frispark
  2. Larssons straff
  3. Toivonens fjuttskott med fel fot.

Nej, det var en fräckis (inte rolig historia med ekivokt innehåll) av Rasmus Elm i 86:e minuten. (Han som är multibegåvad eftersom han även är bra på att få iväg bollen med armarna, och därför är den som ska göra alla inkast. Med ansats!)

Rasmus Elm kroppsfintar, tror jag.

Rasmus Elm kroppsfintar, tror jag.

Sverige hade frispark från sidan, säkert 45 meter från målet. När alla spelare kliade sig i huvudet och ställde upp i formationer och funderade på hur de bäst skulle stå för att stå som bäst, stod Rasmus Elm lite i skymundan och gjorde ingenting. Plötsligt såg han att alla var fokuserade på sina braiga placeringar och sprang raskt fram och tjongade iväg ett jätteskott som ingen var beredd på. Tyvärr lyckades Hollands målvakt få fram ett långfinger och peta bort bollen och tyvärr, tyvärr finns inte detta med på någon youtubad filmsnutt. Än.

Vi avslutar med dialogen mellan två tv-journalister:

– Hur upplevde du detta drama?
– Det var verkligen ett drama, otroligt dramatiskt.

Jomen, jamen. Det var ju det jag sa.

_______
Uppdatering

Glenn Strömberg hyllade bollkallen David Weinfelt redan strax efter matchen igår:


Lägg även märke till hur landslaget är synkroniserat som konstsimmare vid ca 1,30.

{ 58 kommentarer… läs dem här under eller lägg till en }

Hmm 12 oktober 2011 kl. 01:12

Nu är jag inte så fotbolls intresserad men jag lyssnade på försnacket på radio igår så jag förstår jättebedriften i det hela. :)

Nu är ju detta en kul blogg som vi mest ska fnissa i men jag kan inte låta bli att uppmärksamma er på detta ang fotbollen. Förlåt för ful-länk.

http://nordicdervish.wordpress.com/2011/10/06/hundar-kremeras-i-ukraina-infor-fotbollsfest/

Béatrice Karjalainen 12 oktober 2011 kl. 01:26

Man kan inte annat än att älska Lotten.
/Bea som typ vet att planen är grön, finns 2 mål, 11 spelare i varje lag och att hon aldrig kommet fatta vad en offside är mer än en tidning

Ps på twitter säger de att Holland ställde upp med ett B-lag som inte hade något att förlora. Så hur stort är det då? Fortfarande Borg-stort?

Natalz 12 oktober 2011 kl. 04:47

Jag vill inte läsa om scvenschka lanslagget ifall den store ZLATAN ej är omnämnd :-(

Ö-helena 12 oktober 2011 kl. 07:50

Men det där med den turkiska domaren då? Var det inte någon odödlig kommentar om honom?

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 08:10

Javisst, Ö-helena:

Det odödliga med den turkiska domarn var att han hette ”den turkiska domaren”. Så fort det kom ett domslut, sa kommentatorerna ”den turkiska domaren”. I vanliga fall brukar han ha ett namn eller bara kallas ”domarn”. När han hade dömt flera tokfrisparkar i Hollands favör, sa kommentatorerna:

– Den här turkiska domarn, han är inte svensk.
– Nej, han är turkisk.

Ser nu att jag helt har glömt bort att skriva att Holland faktiskt gjorde två mål. Ska nog peta in det också. (Och nej, det var inte ett b-lagsbetonat Holland. De kommer liksom inte ner på b-nivå förrän deras 43 bästa spelare är borta.)

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 08:14

Ok, Natalz! På Twitter skrev @Leitet följande:
”Är inte Zlatan för landslaget, vad Z är för WordFeud? Kan avgöra matcher men är mest i vägen.”

Man Grey 12 oktober 2011 kl. 08:38

Skicka fram Kim vid alla intervjutillfällen. Killen har ju ordförråd till att matcha Björn Ferrys. Dessutom ser Kim ut att ha oförskämt roligt på plan. Istället för att se superkoncentrerad ut när han backar sina fem-sex steg för ansatsen till frisparken, så flinar han. Måste ju få de tuffaste försvarare att oroas lite. Och igår hade de all anledning att oroas. Vad glad jag blir när du tar upp Rasmus Elms superfräcka frispark. Den nämndes inte efter matchen igår, vilket jag tyckte var synd. Hade den gått in hade det varit ett av kvalets fräckaste. För övrigt anser jag att en oinspirerad Zlatan gör sig bättre på älgjakt än på en fopollsplan.

Pysseliten 12 oktober 2011 kl. 08:49

Bollkallen då? Som alla pratar om i radion nu på morgonen! När kommer en intervju med honom?

aequinoxia 12 oktober 2011 kl. 08:58

Men vad är en frispark?

Petra 12 oktober 2011 kl. 09:12

Vad har de gjort med Kim? Ler på planen, vältalig (det brukar låta som om han har dyslexi när han pratar) – något är skumt.

Kanske har han fått gå i kurs hos Pontus Wernbloom, det är en kille med svada i klass med Björn Ferry!

Malinka 12 oktober 2011 kl. 09:27

Jag som trodde det var Nederländerna vi spelade mot igår! Landet, het Koninkrijk der Nederlanden eller (möjligen bara Nederland eftersom jag inte vet om landslaget omfattar hela konungariket eller bara den europeiska delen), inte de två provinserna Holland.

Fnfpbpbpfnfnf.

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 09:28

Jaså, Aequinoxia, det räckte inte med min förklaring av frispark! Anar jag rent av ett intresse?

När man foular i fotboll (knuffas fel, sparkar på smalbenen, drar i tröjan) får det laget som det är synd om sparka iväg bollen en gång utan att störas av försvarare. (En gång per foul, liksom.) När domaren dömer offside blir det också frispark.

Ska jag förklara offside också?

aequinoxia 12 oktober 2011 kl. 09:37

Intresse? Ja, kanske. Det är fascinerande att lära sig nya saker, och det händer ytterst sällan att någon förklarar sport så jag förstår. Så ja, tack, förklara gärna offside också. Och hur gör man när man knuffas rätt?

För övrigt har jag fortfarande inte fattat hur man väljer vilket lag man ska heja på (ja, landskamper förstår jag väl, men…)

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 09:41

Jag brukar vara noga med Nederländerna och nederländska, Malinka (se bara gårdagens inlägg) — men när det gäller fopoll så säger alla blott Holland. (Som alltså bara är en del av Nederländerna på nästan samma sätt som att England bara är en del av Storbritannien.)

Bollkallen David Weinfelt intervjuas i SVT kl 09:45, skynda, skynda Pysseliten!

I sammanhanget ska vi prisa Mikael Lustig, som gav bollkallen beröm för att bollkallen lydde och kastade fram en ny boll istället för att jaga den gamla som låg så långt bort. Lustig inkastade bollen till den sprintande Elmander, som försökte passa till den vältalige Kim, men då klackade en flygande holländare bollen till rågblonde Toivonen. Som gjorde mål. (Se, även jag kan skriva med epitet som vissa krönikörer.)

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 09:47

Nu berättade bollkallehjälten David Weinfelt (AIK:s P96, skadad med stressfraktur i knät) i tv att Samuel Holmén (landslagsspelare på bänken) hade sagt till honom att ta det lugnt och dra ut lite på tiden när holländarna ville ha boll för inkast. Jag är inte riktigt säker på att Samuel Holmén ville att det skulle komma ut …

Gerbilen 12 oktober 2011 kl. 09:48

Ack, jag minns den tid då jag hade en fotbollsgalen högsta chef. Då gällde att hålla reda på ligorna och divisionerna, vill jag lova. Och frisparkar och straff.

Herr R 12 oktober 2011 kl. 09:51

Några korta kommentarer.

• Fantastiskt kul skriven redovisning av gårdagsmatchen, Lotten!
• Zlatan är förste straffskytt i landslaget. Sedan är det Sebastian och Kim. Jo, man bestämmer sånt innan.
• Toivonen gjorde visserligen mål med fel fot, men något fjuttskott var det då rakt inte. Titta reprisen på fotbollskanalen.se så ska du se att det var en rätt hyfsad pärla han fick på.

ica 12 oktober 2011 kl. 10:59

Lite kort till: icke mondärrrrnt med cykelbrallor. Främst okej om man är målis, annars är det en smula fjolligt. Henke Larsson hade det med på sin tid… eller ja, när han trädde in på ålderns höst vill säga. Japp, man väljer straffläggare innan. Kommer du inte ihåg när Zlatan snodde en straff från Källström? Varför det just blivit Larsson nu kan jag icke svara på, men tycker det är skitroligt för honom. Han har blivit en rolig frisk fläkt för att sprida uttjatade metaforer för landslaget.

Sen tror jag bestämt att det är mig Mellberg pekar på, och ja, domaren var turk. Det var främst det jag tyckte var roligt: de sa inte att han var turkisk. De sa att han var turk. :)

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 11:13

Fjuttskott, schmuttskott. Du har rätt, Herr R — fast Toivonen sa själv att det inte var så hårt även om han tog i allt han kunde ”eftersom jag visste att det var vänsterfoten”.

Offside är en lattjo regel när man fattar den, för då kan man då och då hojta ÅFFSAAAAAJD! för att visa att man hänger med. Helst inte när Sverige anfaller, för då är det egentligen aldrig offside.

När man kollar på matcher på tv, ser man ju att gräsmattan är gräsklippsrandig. Detta syns alls inte nere på planen, men hade faktiskt behövts för domarna. De får istället föreställa sig att ränderna finns där som en gigantisk äggskärare. Tänk er nu att det finns linjer från långsida till långsida (ungefär som i hockey, där de ju har röda och blåa, tvärsgående linjer lite här och där). Fokusera:

Precis i det ögonblick som en anfallare sparkar till bollen, får den som sedan tar emot bollen inte vara framför alla försvarare. (Målvakten räknas inte som försvarare just nu i mitt exempel.) Men det blir aldrig offside efter hörnor och inkast.

Den officiella lydelsen är: ”En spelare är i offsideposition om spelaren är närmare motståndarlagets mållinje än både bollen och den näst sista motspelaren, när bollen slås till spelaren i fråga.”

Det där med ”näst sista spelaren” betyder att om målvakten har gått vilse, kan det ju vara en annan spelare än han som står mellan anfallaren och målet.

Om offsideregeln inte fanns, skulle man kunna parkera Zlatan i målområdet så slapp han springa tillbaka och spela försvar. Då skulle naturligtvis motståndarna placera minst en av sina spelare bredvid honom som en vakthund – och det hade ju varit jättetrist att titta på. Vi gillar spelare som springer.

Ska jag förklara hörnor nu? (Tihi.)

Miss Gillette 12 oktober 2011 kl. 11:15

Mellis är verkligen en njutning för ögat. Fint att få en godkänststämpel på den åsikten från en så tung instans!

Helt omedveten om att matchen i fråga spelades fick jag ändå veta att ”Vi vannnn!!!” under telefonsamtalet med väninnan. Hennes man satt och kollade medan vi pratade. (Deras äldste son, nio år, hade dock somnat i soffan innan matchen slutade.) Så ja, det var skönt att inte komma helt oförberedd till jobbet idag! (Till mitt enmansföretag, alltså.)

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 11:28

Enligt mina källor (Deep Throat?) var det Elm och Larsson som var utvalda straffläggare. Därför måste vi ju komplettera med en fråga: varför inte Källström? Är det hästsparkskvalitén, dagsformen eller psyket som avgör?

aequinoxia 12 oktober 2011 kl. 11:45

Men hur vet man vem som ska ta emot bollen?

Och jag vet vad en hörna är – det är där två linjer möts! (Eller? ;-) )

Så en frispark är bara att ”aj, du knuffade mig, nu får du stå där och titta på medan jag sparkar iväg bollen till en av mina kompisar”?

Niklas 12 oktober 2011 kl. 12:04

Jag är glad att de av Konungariket utsedda representanterna kan skilja på sin högra och vänstra fot. Tänk om alla satte skorna på fel fot, då skulle ju Holland fått det mycket lättare ety skoskav gör det svårare att springa.
Vilka andra delar av Nederländerna har egna landslag i fopoll? Storbritannien har ju fyra landslag vilket ju egentligen är fusk. Vi kanske skulle lansera tre?

Örjan 12 oktober 2011 kl. 12:05

Holländarna- har de aldrig sina oranga tröjor på bortamatcher?

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 12:28

Den där frågan, Örjan, krävde en lite utredning. Jag har inget bra svar, men vissa lag har hemma- respektive bortaställ. Andra lag har första- respektive andraställ.

Det verkar som om Holland bara spelar i orange hemma, medan Sverige alltid spelar i gult så länge det inte kolliderar med motståndarnas färgsättning. (Med ”kollidera” skulle man kunna misstänka att jag har ett känsligt färgsinne som inte accepterar att Sverige i gult lirar mot Lettland i vinrött, men jag menar att orange och gult ju kanske inte är färger som är tillräckligt olika varandra.)

Patrik (Griskindspatrik alltså) 12 oktober 2011 kl. 13:10

Holland är två delar av Nederländerna.

Patrik (Griskindspatrik alltså) 12 oktober 2011 kl. 13:45

Under det romerska imperiet omfattade grevskapet Holland förutom nuvarande Nord- och Syd-Holland även bland annat Urk som på den tiden var en ö.

Patrik (Griskindspatrik alltså) 12 oktober 2011 kl. 13:47

Och med det romerska imperiet menar jag förstås det tysk-romerska riket.

Herr R 12 oktober 2011 kl. 13:51

Är inte helt säker på rangordningen. Men jag vet att Zlatan och Kim brukar slå straffar i landslaget. Men sen hör det väl också till att det beror lite på formen. Om någon (tex Kim) känner sig trött och schleten och någon annan (tex Sebastian) känner sig jättesugen på att slå straffen, så brukar man byta, där och då. (Det samma gäller frisparkar.) Vid straffar finns det en tumregel man brukar tillämpa: den som blev fälld ska inte lägga straffen. Vid straffläggning ska man vara iskall, är man nyss frilägesfälld är man ofta övertänd, och det är ingen bra kombo. Ibland blir det ju inte helt lyckat: Zlatan och Kim hamnade väl i bråk här om året när Z snodde en straff från Kim.

Maj Korner 12 oktober 2011 kl. 14:23

Att det gick så bra igår beror på att Zlatan INTE var med. Nu kunde grabbarna koncentrera sig på lagspel istället för att spela på ett sätt som passar en enda person, stjärnspelaren. Det är inte så att jag tycker Zlatan är dåligt, långt därifrån, men det blir ett helt annat sorts spel när han är med.

För övrigt anser jag att Isaksson är en långskånk och vill gärna att Lotten gör en utredning om ordet långstånks utbredning jämfört med långskånk.

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 14:37

Intressant, Maj!

Långskånk är enligt SAOB ”okvädinsord till eller om långbent mansperson”, känt sedan 1848, utbrett i hela Sverige. Tussa lulla långskånka kan man tydligen sjunga för trötta barn.

Långstånk finns inte.

(Eller jo, det får 906 träffar om man googlar, varav fyra är mina. Men sanna mina ord: jag får börja skånka om jag ska vara helt korrekt. Eller så är ”stånk” den inte lika okvädinsaktiga versionen av ”skånk”?)

Big Brother 12 oktober 2011 kl. 15:43

När det gäller vilka tröjor man har på sig: om man bedömer att det finns risk att domarna (och TV-tittarna, inte minst på den tiden världen var svart-vit) i matchens hetta och vid knepiga situationer som hörnor och offside har svårt att skilja ut vilket lag en given spelare tillhör, så bestämmer man att bortalaget får ta på ett s k reservställ som säkerställer kontrasten. Eftersom det varierar vilka färger man vill kontrastera mot, har rika lag en hel hoper reservställ, ofta i mindre klädsamma färger. Fulast just nu är nog Liverpool FC:s kittgrå mundering.

Cecilia N 12 oktober 2011 kl. 16:44

Jag är ganska ointresserad av fopoll, utom sommaren 1994. Men Lottens fopollsinlägg är trevliga och förståbara och pedagogiska.

Bara det att förklara frispark med foul är ju strålande.

Men det där med vilket lag man ska heja på som A..q…x…a frågade undrar jag med. Jag bodde nära Torstorps IF:s hemmaplan. Ska jag heja på dem då? Hur länge då? Lotorps IF:s hemmaplan hade en trevligare omgivning, kan man byta av den anledningen?

Jag är alltså hemskt rudis i detta.

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 17:21

Jag har våldsamma problem med att hitta svenska lag i högsta serien att heja på, så det där är kanske något som bara kommer med åldern eller generna. Som kärlek, liksom.

• I ishockey hejar jag på Luleå ibland och Malmö ibland (min barndoms avkrokar) — och på MoDo om Foppa är inblandad.
• I basket hejar jag alltid på Lulelagen. (Plural, ja. De har många och heter konstigt.)
• I fopoll är det egentligen bara landslaget som gills. Och ÖSK (Örebro), för de bjöd ju mig till Italien i vintras.
• I handboll är det förstås Guif, eftersom jag bor i Eskilstuna.

Ack, den som ändå hade en hel hoper reservställ. Uppvärmnings-t-shirtarna i mitt basketlag är bajsgula och på framsidan står det med suddiga bokstäver ”Billy Basket Cup 1998″.

Patrik (Griskindspatrik alltså) 12 oktober 2011 kl. 18:57

Nån som vill veta vilka lag jag håller på?

Skogsgurra 12 oktober 2011 kl. 19:22

Nog för att du är en fantastisk pedagog, Lotten. Men nu har du ställt till det lite för mig. Din privatundervisning av aequinoxia berör en känslig sak – det att dra sig i tröjan. Jag förstår att det kan bli frispark, eller om det var hörna, av det. Och jag förstår också att hörna är ett ställe på planen där två linjer möts under rät vinkel. Men vad jag inte fattar är om det är jag som får frisparken/hörnan eller om det är någon annan.

Förvirrad.

PS satt i dagslångt möte i ganska så idrottsintresserade Västerås idag. Tio man. Inte ett ord om matchen.

Herr R 12 oktober 2011 kl. 20:01

Helt ofrågad ger jag mig in i lagtillhörighetsdebatten. Jag tror nämligen jag har något att förklara.
Man väljer inte ett lag. Så är det nästan alltid. Väldigt få av de jag har träffat under mina många långa glada dagar som supporter till Djurgårn säger något annat. I stort sett alla har samma historia. Man väljer inte lag.
Laget väljer dig.

Laget kan välja dig under en skitmatch på tv. Laget kan välja dig under en kanonsäsong. Laget kan välja dig på grund av en intervju i en tidning. Eller på en regnig försäsongsmatch när du egentligen bara följde med för att vara snäll mot en vän. Laget kan välja dig innan du var gammal nog att komma ihåg hur det hände.
De som själva väljer laget hamnar allt som oftast i en situation där man efter något år tröttnar och väljer något annat lag. Kanske för att man flyttar, eller för att man har vänner som valts av ett annat lag. Så länge det är ditt val, är kärleken oftast svag och förvirrad. Inget fel med det. Det kan säkert vara jättefint, och kul att bestämma själv.
Väljer laget dig är du antagligen fast för evigt.

LupusLupus99 12 oktober 2011 kl. 20:15

Lotten, du glömde ett lag!

Örjan 12 oktober 2011 kl. 21:33

Favoritlag eller hatlag?
Hatlag – innebär skadeglädje när det förlorar.
Har ett sådant hatlag. Favoritlaget för en dryg, tidigare studiekamrat
Min skadeglädje beror på att han i princip ansåg att klubblagets alla spelare var bättre än dito i landslaget.

dieva 12 oktober 2011 kl. 22:07

Är det någon som kan få mig att börja titta på fopoll så är det nog du Lotten! Kul att läsa även om jag inte är så road av fopoll.

Lotten Bergman 12 oktober 2011 kl. 22:16

Tack, hörni, vad kul att ni har kul!

LL99: Smederna har halkat ur högsta divisionen …

Faktum är att jag har försökt få lokaltidningar och stortidningar att skicka ut mig på sportstudiebesök med efterföljande rapport i skriven form. Alla ba:

– Nääääääääääää.

Luna 12 oktober 2011 kl. 22:44

Jag försökte, jag svär! I flera rader och genom flera kommentarer försökte jag intressera mig för fopoll.

Det gick inte.

Lagsport går bort.

Längst ner under noll

hamnar fopoll.

Cecilia N 12 oktober 2011 kl. 23:06

Inte ens såna där tidningar som Yippie? (Lokalt magasin alltså. Där borde det platsa.)

den blyga 13 oktober 2011 kl. 08:15

hur sagolikt vacker karln är
Mellberg platsar också bland ”En man i min smak!”

den blyga 13 oktober 2011 kl. 08:23

FÖRRESTEN@ Cecilia:
Men det där med vilket lag man ska heja på som A..q…x…a frågade undrar jag med.
Man ska naturligtvis heja på Sveriges landslag.
När det sedan gäller osvenska lag som t.ex. i Premier League är min metod att völja ”En man i min smak”. När Beckham spelade i ManU höll jag på dem
MEN
Sedan han slutade är jag Liverpoolfan för jag tycker Steven Gerrard är så söt…

Skogsgurra 13 oktober 2011 kl. 08:53

Nu börjar det bli fånigt.

Lotten Bergman 13 oktober 2011 kl. 09:41

Jaså, men i så fall: vem tycker du är vackrast, Skogsgurra?

När det gäller vilket lag man ska heja på, så är det nog som Herr R beskriver det: lagen har helt enkelt inte kommit till mig. Som Jesus, som ju inte heller har sökt upp mig. Ingmar Bergman sökte tyvärr heller inte upp mig, men honom har jag ändå hejat på i alla tider.

Skogsgurra 13 oktober 2011 kl. 09:46

Tja, du är ju rätt attraktiv. Så jag får väl heja på nåt basketlag?

Nej, jag menade egentligen att det är fånigt att det är PK för tjejer att diskutera mäns fysiska och estetiska företräden medan vi män överhuvud taget inte får yttra oss om tjejer. För så är det ju. Eller?

PK 13 oktober 2011 kl. 10:10

Hm…

Christer 13 oktober 2011 kl. 10:11

Om vi nu ska prata estetik och sport så är det bara att konstatera att basket har de snyggaste tjejerna. Inget snack om saken, så är det bara.

Skogsgurra 13 oktober 2011 kl. 10:17

Jag menade inte dig, PK. Jag menade PK.

Lotten Bergman 13 oktober 2011 kl. 10:44

Jag tror att här i båset är det nog bara PK som måste vara PK. Och då menar jag ju PK och inte pk, för det måste ingen vara.

embryo 13 oktober 2011 kl. 10:55

så här är det: alla människor föds till djurgårdare

och sedan går det snett för somliga i livet

bäst på plan: kongo-kim elmander & isak: alla djurgårdare

Skogsgurra 13 oktober 2011 kl. 10:57

Snyggt.

Maj Korner 13 oktober 2011 kl. 12:13

@ Herr R

Jag måtte vara undantaget som bekräftar regeln för jag har väldigt aktivt valt vilket lag jag håller på. Jag var ungefär 17 år och syrran och jag bestämde oss för att nu ska här kollas på fotboll. Jag hade en bok där man klistrade in samlarbilder (var jag verkligen 17?) och vi räknade ut vilket lag som hade lägst medelålder och det höll vi på. Det var Hammarby och sedan dess har aldrig de grönvita ränderna gått ur. Eller svartgula som de var från början.

PK 13 oktober 2011 kl. 14:15

Hm, igen. Jag började hejja på Edsbyn i bandy, för så hette mina skidor.

PK 13 oktober 2011 kl. 16:30

För övrigt tycker jag att Skogsgurra har en poäng.

Lotten Bergman 13 oktober 2011 kl. 22:07

Då beklagar jag, Maj Korner, att ditt lag i grafitgråa matchkostymer idag förlorade och därmed halkar allt närmare en nerflyttning.

Lämna en kommentar

Föregående inlägg:

Nästa inlägg: